29 gru 2015

Dieta bez soli

 Święta, święta i po świętach. Choć przed nami jeszcze szampańska zabawa sylwestrowa to cześć osób zapewne już ma w głowie postanowienie noworoczne, które będzie starała się wprowadzić w życie od 2 stycznia. Wiadomo, w Nowy Rok jeszcze sobie odpuszczamy.
Jedni będą chcieli rzucić palenie, inni schudnąć, a jeszcze inni po prostu zdrowo żyć. Cześć wyzwań podyktowana będzie odgórnie – zalecenie lekarza, które jak do tej pory było zbyt ciężko wprowadzić. Z Nowym Rokiem pojawia się większa motywacja i chęć zmian.

I tak niektóre osoby ze względów zdrowotnych będą starały się zmienić dietę na taką, w której znacznie ograniczą spożycie soli, lub też całkowicie z niej zrezygnują.


O soli, jako "białej śmierci" pisałam już jakieś czas temu. Zainteresowanych odsyłam: Tu

Większość z nas zdaje sobie sprawę, że soli zjada zbyt dużo.

Jak zatem jeść bez soli? Wyobrażacie sobie zjedzenie nieposolonego rosołu lub mięsa? Nie. Czyli zaliczacie się do tej samej grupy osób, co ja.  Jednak powiem Wam jedno. Tylko nasza wyobraźnia nas ogranicza, a posiłki bez soli mogą być smaczne. Zdziwicie się, jakie smaki wydobywają się z jedzenia, gdy jest ono bez soli. Wystarczy dodać tylko odpowiednią kompozycję ziół i nagle okaże się, że pierś z kurczaka wcale nie musi być posolona.

Podobnie z zupami. Odzwyczajanie od słonego smaku nie trwa długo. Wystarczy 7 dni, a już odczujemy zmianę. To nie cukier i tu będzie łatwiej. Dlaczego? Bo wbrew pozorom sól nie uzależnia. Po spożyciu cukru w naszym organizmie zaczynają wytwarzać się hormony szczęścia. Do soli zaś jesteśmy najzwyczajniej w świecie przyzwyczajeni i wystarczy krótki detoks i szczypta samozaparcia, aby przestać solić.

Dietę bez soli polecam szczególnie osobom mającym nadciśnienie oraz tym, które będą starały się schudnąć w Nowym Roku. Sól zaburza gospodarkę wodną w organizmie i doprowadza do zatrzymania w organizmie – puchniesz, masz większą objętość w tali.
Jak zatem mają wyglądać posiłki bez soli?


Śniadania to sama przyjemność. Tu kombinować będziemy jak najmniej – nie posolimy owsianki, omlet zrobimy na słodko z bananem i też świetnie będzie smakował, a jajecznicę z cebulką i pomidorami. Jeżeli uwielbiamy pieczywo możemy zacząć sami je wypiekać. Nie wszystkie przepisy wymagają od nas 2 godzinnego siedzenia w kuchni. Od choćby prosty przepis na bułeczki orkiszowe z twarogiem bez soli:
200 gram sera białego
200 gram mąki orkiszowej
1 jajko
Wszystkie składniki połączyć, uformować bułki i piec w piekarniku przez 20 minut w 180°C.
Trwa to nie dłużej niż 30 minut, a na ciepło z dżemem i masłem bułki smakować będą wyśmienicie.

Obiady wymagają, co prawda większej kombinacji, ale pomogą nam zioła. Kuchnia bez soli musi mieć zastępniki. I tu doskonale sprawdzi się koperek, pietruszka, pieprz, pieprz czosnkowy, tymianek, bazylia i oregano. I nie mówcie, że nie zjecie mięsa bez soli zanim nie spróbujecie, choć raz zrobić np. faszerowanej papryki lub steku w przyprawach. Gwarantuje Wam, że potrawa będzie smakowała.

Kolacja zaś podobnie jak i obiad wymaga odpowiedniego doprawienia. Szczególnie przyprawy lubią ryby. Nie należy ich żałować a dorsz zapiekany w warzywa zrobi na Was wrażenie.
Podobnie pomidory nadziewane serkiem naturalnym z ogórkiem i rzodkiewką, czy sałatka z owocami morza.


To tylko kwestia przyzwyczajenia. Z soli można zrezygnować. I nie bójcie się, że przekroczycie granicę w druga stronę i jak zaprzestańcie solić Wasz organizm będzie miał jej za mało. Wystarczy, że sięgnięcie po chleb lub wędlinę ze sklepu, a już bilans się wyrówna.


4 komentarze:

  1. Hahah :D jakbym widziała talerz frytek mojej mamy XD Mądry artykuł. Na szczęscie ja nie używam dużo soli. Ale za to przesadzam z cukrem :(

    Zapraszam do mnie :)
    http://nelainmotion.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak całkowicie bez soli sobie nie wyobrażam :P staram się jednak ograniczać i używam morskiej, świeżo mielonej, bo wtedy to jakoś mniej się używa i przez przypadek nie sypnę za dużo :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ograniczyć sól - jak najbardziej. Natomiast całkowitej eliminacji sobie nie wyobrażam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Warto zwracać uwagę na etykiety podczas zakupu produktów. Często one zawierają dużą ilość tłuszczów i soli które negatywnie wpływają na nasze zdrowie. Często tych składników nie da się wykluczyć ale ja staram się je ograniczać jak tylko mogę :)

    OdpowiedzUsuń