10 kwi 2015

Jarmuż – zdrowie na talerzu


Jakiś czas temu w telewizji trafiłam na program kulinarny, gdzie Okrasa przygotowywał jarmuż do dania mięsnego. Listki wrzucił na rozgrzane masło, dodał ząbek czosnku, wszystko lekko podgrzał przez pięć minut i danie było gotowe. Prezentowało się wyjątkowo dobrze. Zielono i zdrowo.
I w tym momencie obiecałam sobie, że przy najbliższej okazji, jak spotkam jarmuż koniecznie go kupię, bo nie pamiętałam, abym kiedykolwiek go jadła.


Jak się okazało jarmuż jest wyjątkowo łatwo dostępny? Spotkacie go nawet w Biedronce. Po zaopatrzeniu się w tą odmianę kapusty szybko zaczęłam z nią eksperymentować w kuchni. I powiem Wam jedno. Jarmuż na stale wpiszę się w moje menu.

Przygotowanie sałatki na jego podstawie zajmuje tylko kilka chwil. Można go gotować na parze, podsmażać na maśle lub jeść na surowo. Każda z tych opcji jest smaczna.

A to jeszcze nie koniec moich eksperymentów, bo spróbować muszę chipsów z jarmużu, które podobno są niezwykle chrupkie, koktajlu z dodatkiem ananasów i pomarańczy oraz oczywiście Pesto do makaronu. To temat przewodni mojego jutrzejszego obiadu.
Oprócz walorów smakowych do spożywania jarmużu przekonać powinny Was przede wszystkich walory zdrowotne. A jest ich naprawdę sporo.

Jarmuż a zdrowie

Obniża ciśnienie krwi. Zawiera wapń i potas, które bezpośrednio na to wpływają.

Zapobiega miażdżycy

Dzięki wysokiej zawartości witaminy, K wpływa na proces krzepnięcia krwi. Podobno zmniejsza zbyt obfite krwawienia miesiączkowe,

Zapobiega rozwojowi chorób nowotworowych, w tym raka piersi, jajników, wątroby, jamy ustnej, pęcherza moczowego,

Chroni przed wrzodami żołądka,

Chroni siatkówkę oka przed działaniem antyoksydantów,

Jest niskokaloryczny i bogaty w błonnik,

Jednym słowem polecam, szczególnie tym osobom, które nie lubią szpinaku. To doskonała alternatywa.






8 komentarzy:

  1. tyle dobroci, witamin...a ja tak nie lubię zielska :( mało jem zieleninki :(

    OdpowiedzUsuń
  2. Właśnie dzisiaj planuję go kupić :).

    OdpowiedzUsuń
  3. w tym roku planuję posadzić w ogródku swój :D

    OdpowiedzUsuń
  4. a tutaj też znalazłam fajne przepisy http://www.zdrowezycie365.pl/

    OdpowiedzUsuń
  5. Wow, chyba zacznę wcinać jarmuż. Mam problemy z sercem, a tu się okazuje, że jest dla mnie w sam raz. Ciekawe przepisy czerpię też z serwisu gramozycie.pl. Polecam dla osób, które chcą zmienić swoje życie, jak ja:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam koktajl z jarmużem :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Polecam przepisy serwisu graomzycie.pl. Stronę pokazała mi przyjaciółka i już się z nią nie rozstaję! Jeśli chorujecie na serce, stworzona jest właśnie dla was!

    OdpowiedzUsuń