7 sie 2014

Chcesz być zdrowy – nie siedź!





Siedzenie szkodzi. Wiadomo, że lepiej być w ruchu. Jednak, kiedy nie ma takiej możliwości i należy osiem godzin dziennie spędzić za biurkiem ciężko mówić tu o jakichkolwiek wyborach. Zresztą wiele osób prowadzących w pracy siedzący tryb życia stara się odbić ten czas spędzając w miarę aktywnie resztę dnia – jeżdżąc na rowerze, chodząc na siłownie. I wydawałoby się, że to wystarczy. Tak jednak nie jest. Nie wystarczy. Badania przeprowadzone przez amerykańskich naukowców są jednoznaczne.






Nasz organizm nie jest przystosowany do siedzenia!!!!

To niezgodne z naszą naturą i drastycznie wpływa na stan naszego zdrowia. Zagrożeni są wszyscy – dzieci, młode kobiety, mężczyźni.

Siedzenie dłużej niż cztery godzinny dziennie sprzyja powstaniu osteoporozy, zmian onkologicznych, otyłości, podnosi ciśnienie krwi, wpływa na zwiększenie prawdopodobieństwa wystąpienia cukrzycy lub zawału serca.

Zwiększenie otłuszczenia ciała wynika z faktu, że tkanka tłuszczowa pod wpływem ucisku przyrasta dwukrotnie szybciej. Obrazując to w prosty sposób ugniatając tkankę tłuszczową robimy miejsce na większą jej ilość.

Wydawałoby się, że prostym rozwiązanie tego problemu jest przeciwieństwo siedzenia, czyli stanie.  

To jednak do końca też nie jest zdrowe. Długotrwałe przebywanie w pozycji stojącej wpływa na powstanie min żylaków i miażdżycy.

Co zatem robić? 

Należy wstać i chodzić. 

Tak jak pisałam na początku. Ruch jest najzdrowszą forma życia. Teraz przenieśmy naszą sytuację i zapotrzebowanie na ruch do biura, gdzie praca wymaga od nas ciągłego siedzenia za biurkiem.

Aby zmniejszyć ilość przesiedzianych godzin możemy np.:

  1. Nie dzwonić do koleżanki z pokoju obok, a przespacerować się do niej i osobiście zapytać o nurtującą nas kwestię,
  2. Podczas każdej rozmowy telefonicznej wstawać i spacerować z telefonem w ręku po gabinecie,
  3. Wykorzystać przerwę na lunch na krótki spacer. Zjedzenie szybkiego posiłku zajmuje nam chwilę. Resztę czasu możemy się wykorzystać na to oby się przejść. Na świeżym powietrzu dotlenimy mózg i dzięki temu pracować będziemy wydajniej,
  4.  Robić sobie krótkie 5 minutowe przerwy na rozprostowanie się. Inni ten czas wykorzystują na papierosa, ty możesz wykorzystać go na ruch

Sposobów jest naprawdę sporo. Wystarczy tylko chcieć. I ruszyć swoje dupsko z krzesła…:)
 


9 komentarzy:

  1. No tak o co jak się ma biurową pracę i trzeba na siedząco spędzać 8h?

    OdpowiedzUsuń
  2. też niestety muszę przesiedzieć 8 h ;/ a później plecy bolą ;/

    OdpowiedzUsuń
  3. ja staram być w ciągłym ruchu :)

    Pozdrawiam

    nutkaciszy.blogspot.com
    truskawkowa-fiesta.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawy wpis. W wielu dużych firmach jest tylko jedna drukarka i pracownik aby odebrać wydruk musi przejść po niego np. do sąsiedniego pokoju, przy okazji trochę się ruszając. To są drobnesprawy ale które robią róznicę. Dodałbym do tego jeszcze ergonomiczne zorganizowanie stanowiska pracy. Fotel ergonomiczny, nie musi być drogi mój kosztował 400 zł. Poduszka sensomotoryczna umozliwiająca dynamiczne siedzenie. Do tego jeśli ma się laptopa to podkładka do niego aby ustawić ustawić ekran na lini oczu i zachować prostą postawę ciała. Można się także zastanowić nad biurkiem z regulowaną wysokością blatu ale to bardziej jak się ma duży lub niski wzrost dbamokregoslup.pl/

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja staram się być w ruchu, ale od 7 do 15 pracuję przy biurku i bywa z tym ciężko

    OdpowiedzUsuń
  6. Niestety doskonale wiem jak destrukcyjne działanie na organizm ma siedzenie. Przez pewien okres spędzałem po 12 godzin za biurkiem i znacznie przytyłem, a co za tym idzie pojawiły się problemy z kręgosłupem, kolanami, itd... końca nie widać. Na szczęście wstałem i zacząłem po pracy intensywnie ćwiczyć i dzięki temu prawie wszystkie dolegliwości ustąpiły.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja tam wiem, że istnieją osoby (czyt. mężczyźni) przystosowane do siedzenia i leżenia;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Masz rację, nasz organizm potrzebuje dużo ruchu. W przypadku osób, które pracują przy komputerze, może być z tym ciężko, bo spędzają przy biurku 8 godzin dziennie (albo i więcej). Tak jest w moim przypadku, ale po pracy staram się prowadzić w miarę aktywny tryb życia - rower, rolki, spacery, basen ;).

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja też pracuję przy biurku, jednak w ciągu dnia znajduję czas na ruch. Wystarczy chcieć!

    https://www.facebook.com/pages/W-zdrowym-ciele-zdrowy-duch/914884938551690

    OdpowiedzUsuń