8 sty 2014

W ciąży być…





Wokół mnie coraz więcej dziewczyn, które są w ciąży. Każdego dnia dowiaduję się, że moja koleżanka, sąsiadka powita na świecie nowego członka rodziny.  Dziewczyny kompletują wyprawki, kupują śpioszki, butelki, smoczki. Jednak obok codziennych spraw w dużej mierze skupiają się na swoim wyglądzie w ciąży. Co rusz słychać – „Boże, przytyłam kolejny kilogram”, „oby tylko waga mi już nie wzrosła”, „jak ja będę wyglądać, jak nabiorę jeszcze więcej ciała”. 


Wiem, każdej dziewczynie z brzuszkiem przelatywały takie pytania przez głowę, jednak czasami staje się tak, że granica zostanie za daleko przesunięta i to, co wydaje się błahostką przeradza się w poważny problem.

Zauważyliście, aktualnie jest moda na szczupła sylwetkę w ciąży i szybkie tracenie kilogramów tuż po okresie połogu. Celebrytki, które w okresie ciąży przytyją więcej niż zalecane 12 kg są mieszane z błotem i obrzucane hasłami – „jak ona teraz wygląda”, „jak mogła się tak zapuścić”. Te zaś, które w okresie trzech miesięcy nie wrócą do figury sprzed ciąży staja się prawdziwym pokarmem dla portali plotkarskich.  Ta ciągła obserwacja doprowadza do tego, że gwiazdy, w okresie kilku tygodni po porodzie tracą zbędne kilogramy, zaś w trakcie ciąży trzymają restrykcyjną dietę.

Wiele młodych kobiet stara się brać z nich przykład i zaczyna się odchudzać w ciąży. I o ile osoby sławne stać na wynajęcie dietetyka i kucharki, którzy zapewnią odpowiedni bilans pokarmowy dla matki i dziecka, o tyle zwykła dziewczyna w ciąży zaczyna ciąć kalorie na chybił trafił.

Nie muszę chyba pisać jak niebezpieczne może być to zarówno dla matki i dziecka. Maleństwo, któremu nie zostają dostarczone związki odżywcze słabiej się rozwija. Może mieć zbyt niska wagę urodzeniową lub urodzić się przedwcześnie. Niemowlęta te maja również problemy z oddychaniem i często są opóźnione w rozwoju.

Oczywiście organizm młodej mamy też nie funkcjonuje prawidłowo i tuż po porodzie okazuje się, że kobieta jest chudsza niż przed zajściem w ciąże. Dodatkowo ma problemy z naturalnym karmieniem, często popada w depresje i dłużej dochodzi do siebie po porodzie.

Ciąża to nie okres, kiedy należy się odchudzać i ciąć kalorie. Wręcz przeciwnie. Z każdym trymestrem systematycznie ilość spożywanych kalorii powinna wzrastać. Pamiętajmy, że ciąża trwa jedynie 9 miesięcy. 9 miesięcy, w trakcie, których przede wszystkim powinniśmy skupić się na dziecku i jego potrzebach, nie zaś na sobie. Nawet, jeżeli nie będziemy zadowolone ze swojego wyglądu to przecież szybko możemy zrzucić zbędne kilogramy po porodzie.




10 komentarzy:

  1. Teraz panuje taka moda na fit mamy w ciąży i popadamy ze skrajności w skrajność. Kilka lat temu mówiono kobiecie w ciąży, że powinna jeść co chce, jak chce bo je za dwóch więc podczas ciąży puszczały wszelkie hamulce związane z jedzeniem i kobiety tyły po 20, 30 kilo na plusie. Dodatkowo kobieta w w ciąży nie mogła ćwiczyć bo jej stan na to nie pozwalał i każdy był oburzony aktywnością fizyczną w ciąży. Także będąc w ciąży należało jeść jak najwięcej i leżeć plackiem - jednym słowem tyć ile wlezie w końcu to ciąża.


    Teraz mamy większą świadomość tego co należy jeść i jak. Jeżeli kobieta przed ciążą ćwiczy i zdrowo się odżywia nie mam tu na myśli diety, ale odpowiednio zbilansowane posiłki to w czasie ciąży nie przytyje dużo. Chodzi głównie o zachowanie zdrowego rozsądku i umiaru, trzeba jeść i trzeba jeść zdrowo aby dziecko się dobrze rozwijało. Dodatkowo o ile samopoczucie nam na to pozwoli to lekkie ćwiczenia fizyczne (są specjalne zestawy dla mam odp. dla danego trymestru) nam nie zaszkodzą a pomogą.

    Niestety nowy trend faktycznie wywiera presje na kobietach aby nie utyć w ciąży i jak najszybciej mieć fit ciało po 3 miesiącach po ciąży co jest chore. Modelki oraz inne celebrytki prześcigają się w tym aby jak najszybciej pokazać ABS. Przykre to jest bo nie raz mój luby pokazywał mi zdjęcia na pudelku mówiąc "zobacz 2 miesiące po ciąży i jakie ona ma ciało to jest jakiś kosmos".

    Potem wytłumacz mężowi, że po ciąży nie wyglądasz jak bogini z okładki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dobry temat wybrałaś. Ludzie popadają ze skrajności w skrajność.
      Na swoim przykładzie też to przeszłam. Najpierw jadłam, ile się dało i nie dbałam o sylwetkę, a później chciałam zapisać się na zajęcia dla kobiet w ciąży. Niestety nie mogłam i to odbiło się na ciele.
      Eksperyment-brzuch ma rację, zwłaszcza w ostatnim akapicie. Kobieta może się poczuć odrzucona, gdy wokół tyle "modelek" :)

      Usuń
  2. Na tej ostatniej fotce świetnie wygląda :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Mi na szczęście w ciąży przeszła ochota na czekoladę, ale i tak mam wyrzuty sumienia że dużo jem. W I trym, schudłam 1 kg, ale i tak czuję sie grubo. Chyba każda kobieta która przed ciążą dbała o ciało i regularnie ćwiczyła nie będzie się czuła w 100% komfortowo z brzuchem. Ale tak jak piszesz - to tylko 9 miesięcy po których przybędzie na świat nasz mały cud :) Potem dalej będziemy walczyć o piękne ciało, które po porodzie również jest możliwe :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Oczywiście, że odchudzanie w ciąży jest kretyńskim pomysłem. Ale nie krytykujcie kobiet, które martwią się tym, że przytyły. Teksty "ojej ale jestem gruba" są zupełnie normalne, tym bardziej, ze część kobiet w trakcie ciąży i po niej przybiera na wadze za dużo. Nie chodzi mi o brzuch tylko o tkankę tłuszczową. Przyrost wagi kontroluje lekarz i on mówi nam czy przybieramy zbyt dużo czy też za mało. Kobieta w ciąży to wciąż kobieta, zmieniając się w matkę nie staje się innym gatunkiem człowieka. Wiadomo, że w ciąży dodatkowe kilogramy to norma, ale trzeba i to trzymać w ryzach. I rozumiem kobiety które martwią się o swoje ciało i o to co się z nim dzieje, bo sama jestem w ciąży i robię wszystko aby móc wrócić do dawnej sylwetki w odpowiednim czasie (głownie chodzi mi o dbanie o elastyczność skóry, żylaki itd). Jedzenie za dwoje i leżenie plackiem to nie jest dobre rozwiązanie,

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja schudłam po ciąży dzięki ćwiczeniom Ewy Chodakowskiej na wrytmiekobiety :) Już jest -8kg a nie poddaję się i walczę dalej! Trzymajcie kciuki :) W trakcie ciąży nie ćwiczyłam, bo bałam się o zdrowie dziecka, ale teraz mogę szaleć :) Super się czuję.

    OdpowiedzUsuń
  6. Choć w ciąża to dla mnie obcy temat to sądzę,że to na tyle piękny okres w życiu kobiety,że nie warto wtedy zawracać sobie głowy kaloriami ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. To co piszesz jest profesjonalne,
    ale także w sposób bardzo interesujący i przyjemnie się go czyta.
    Dodam Twojego bloga do listy najlepszych blogów
    http://blogi-o-odchudzaniu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. To straszne że taka moda odbija się na nie winnym dziecku...trzeba mieć rozum na karku! I nie dać się zwariować!

    OdpowiedzUsuń
  9. New Diet Taps into Pioneering Concept to Help Dieters Lose 20 Pounds within Only 21 Days!

    OdpowiedzUsuń