8 lis 2013

Ile jest w stanie wytrzymać ludzki organizm




Pewnie wiele, w zależności, pod jakim kątem na niego spojrzymy. Jednak dzisiaj będzie mowa o podstawowych elementach, bez których po prostu nie potrafimy żyć, – czyli tlen, woda, jedzenie i sen.

TLEN

Oddychanie. Pierwsza kwestia. Na ile czasu jesteście w stanie wstrzymać oddech. Osobiście nigdy nie sprawdzałam, ale wydaje mi się, że długo nie wytrzymam 2-3 minuty. To moje maksimum. Jakie zatem było moje zdziwienie, gdy przeczytałam o światowym rekordzie, który wynosi 19 minut i 21 sekund. Osiągnął go 26 letni Ricardo da Gama Bahia, który wstrzymał oddech na prawie 20 minut pod wodą. Jestem pod dużym wrażeniem jego umiejętności. To się dopiero nazywa pokonywanie barier.


WODA

Zawsze się mówi, bez jedzenia wytrzymasz, bez wody nie. I tu ciężko jest oszacować ile ludzki organizm da radę czasu przetrwać bez wody. A to, dlaczego? Ponieważ warunki mogą być drastycznie różne. Wiadomo, jeżeli będzie gorąco, śmierć nastąpi szybko. Jeżeli zaś temperatury będą umiarkowane nasz organizm tak szybko się nie podda. Ważny jest również stan naszego zdrowia. Przyjmuje się jednak, że maksymalny okres to tydzień czasu.

JEDZENIE

Tu nie będę się rozwodzić i napiszę od razu – 60 dni. Tak, dobrze przeczytaliście. Każdy z nas może przetrwać bez jedzenia dwa miesiące. Nieprawdopodobne, oczywiście podobnie jak w przypadku wody wszystko zależy od warunków otoczenia, stanu zdrowia. Ale jednak dwa miesiące. Szok. Stawialibyście na tak długi okres czasu?

SPANIE

Tak, tak nie tylko tlen, jedzenie i woda się liczą. Pod wpływem braku snu popadamy w swoisty letarg. Pomimo otwartych oczu nie potrafimy logicznie rozumować. Nasza percepcja zmienia się całkowicie. Szybko oczywiście ten stan rzeczy można naprawić zasypiając. Rekord bez snu wynosi 11 dni. Oczywiście po tym czasie nie nastąpiła śmierć, zatem nie wiadomo ile dokładnie czasu ludzki organizm jest w stanie wytrzymać. Jednak przypuszcza się, że nie dłużej niż 14 dni. Osobiście mogę powiedzieć, że sama wytrzymałam 4 doby bez snu, przy normalnym funkcjonowaniu. Ale sytuacja była ekstremalna i adrenalina robiła swoje – nie ma to jak wspomnienia z porodówki:)



5 komentarzy:

  1. Tak się zastanawiam czy da się w ogóle umrzeć z niewyspania i wydaje mi się, że jednak nie, bo organizm w końcu się wyłączy i zaśnie - z sennością chyba nie da się wygrać...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W normalnych warunkach jest to najprawdopodobniej niemożliwe, jednak z tego co czytałam podczas II wojny światowej takie metody tortur stosowali naziści na ludziach

      Usuń
  2. Mi się również wydaje, że ludzki organizm po prostu w pewnym momencie idzie spać, a nie czeka, aż umrze. Choć z drugiej strony ciekawi mnie czy takie "długie nie spanie" może mieć jakiś wpływ na stałe na stałe na nasz organizm, a dokładniej mózg, czy zachodzą wtedy jakieś nieodwracalne zmiany?

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajny artykuł! :) Gratuluję 4 dni bez snu! U mnie 2 to maksimum :P

    OdpowiedzUsuń
  4. hehe ja wytrzymałem bez snu niemal tydzień bo chciałem wyekspić czołg 10 tieru w world of tanks potem jak mi się udało wyekspić to poszłem spać po byłem strasznie zmęczony dodam tylko że się wspomagałem energetykami i kawą ogolnie nie polecam takiego maratonu

    OdpowiedzUsuń