21 lis 2013

Co przyśpiesza metabolizm?





Z wiekiem metabolizm zwalnia….

Kto jeszcze o tym nie słyszał ręka do góry? Nikt nie podniósł ręki? Jak widzę wszystkie osoby mają pełną świadomość, ze nasz metabolizm inaczej funkcjonuje, gdy mamy dwadzieścia lat i inaczej, gdy trzydzieści.

Tak im jesteśmy starsi tym mamy gorzej. Nie potrafimy przetworzyć całej energii, jaką dostarczamy do organizmu. I czym się to kończy? Tym, ze od 25 roku życia systematycznie i powoli zaczynają pojawiać się paskudne wałki tłuszczu na brzuchu, a nasze uda przypominają dwa chodzące balerony.

Paskudna perspektywa, z którą każda kobieta wcześniej czy później będzie musiała podjąć walkę, ponieważ wizja sylwetki z przeszłości będzie ją nawiedzać w marzeniach sennych.
Ale przed omówieniem zagadnienia, co zrobić, aby przyśpieszyć metabolizm, chwilkę czasu poświęcę jeszcze na uświadomieniu Wam, dlaczego ten metabolizm tak naprawdę zwalnia.
Przecież same widzicie na ulicy doskonale wyglądające czterdziestolatki, o figurach, jakie pozazdrościłabym im niejedna dwudziestolatka. To, co to oznacza? Jednak są osoby, u których metabolizm nie zwalnia? Ano są, tylko te osoby mają albo niesamowitego farta w życiu, albo też ciężko pracują na to, aby utrzymać wszystko na poziomie homeostazy.
Metabolizm zwalnia, ponieważ go do tego zmuszamy. Pakujemy w siebie niezdrowe jedzenie – pączki, słodycze, gazowane napoje, mało tego, z wiekiem coraz mniej się ruszamy – nie chce się nam nawet wyjść z psem na spacer, a co dopiero na aerobik. Wolne żarty.
I mamy konsekwencje. Po trzydziestce nasz metabolizm jest wolniejszy o 5% w stosunku do skali wyjściowej. Kolejne dziesięć lat i z 5% robi się 10%. Po dojściu do sześćdziesiątki mamy metabolizm spowolniony o 20-25%. I dużą liczbę tłuszczyku na całym ciele.

A rozwiązanie, aby zatrzymać ten proces jest naprawdę banalne. Jeżeli myślicie, ze podam teraz jakąś nazwę suplementu, który po połknięciu będzie lekiem na całe zło, to muszę was rozczarować.

Nasz organizm potrzebuje przede wszystkim ruchu i ćwiczeń.

To utrzymanie wysokiej masy mięśniowej jest podstawą. Mięśnie potrzebują energii, aby funkcjonować. Energii dostarczanej w postaci jedzenia. Kalorii, które szybko spalają, na swoje potrzeby.
Przyrost masy mięśniowej o 0,5-1 kg pozwoli ci na podkręcenie metabolizmu średnio o 100 kcal.
Ćwicząc, zatem pięć razy tygodniowo możesz zwiększyć metabolizm o 300-600 kcal na dzień!!!!!!!!!!!!!!!!

Spożywając taką samą liczbę kalorii jak wcześniej powoli i systematycznie będziesz chudła i pozbędziesz się problemu z niechcianym tłuszczykiem.
Oczywiście musisz również się skupić na tym, co jesz. Przecież te 100 kcal nie jest przeznaczone na dwa ciasteczka po 50 kcal a na pełnowartościowe białko – idealnie nada się pierś z kurczaka i sałatkę. Połączenie doskonałe. I osobiście nigdy mi się nie znudzi, bo przygotować je można na 1000 różnych sposobów.

To, co? Zamiast siedzieć przed kompem może skusisz się na jakiś trening? :)




4 komentarze:

  1. a ja mam takie pytanie. 'odchudzałam' się na masakrycznej diecie, właściwie głodówkowej, nabawiłam się niedowagi, odzyskałam już 5kg, ale do prawidłowego bmi brakuje mi jeszcze z 7. te pierwsze kilogramy nabrałam właściwie w tłuszcz, który był mi potrzebny, ale wiadomo, że mam popalone mięśnie i mimo niedowagi to sporą przewagę tłuszczy w ciele. i tutaj pojawia się moje pytanie- jakie mam szanse wrócić do moich mięśni i dawnego metabolizmu (który był swoją drogą rewelacyjny) ? i co zrobić, by te 7-8kg przybrać właśnie w mięśnie? nie rozbuduję ich, bo ich po prostu nie ma i ja to czuję. jest jakaś nadzieja na powrót do normalności?

    OdpowiedzUsuń
  2. Więcej ruchu, ale też zdecydowane ograniczenie śmieciowego jedzenia. Zauważyłam u siebie, że tylko po wyeliminowaniu nadmiaru słodyczy i pieczywa, moja waga zaczęła powoli samoistnie wracać do normy.

    OdpowiedzUsuń
  3. niestety po ciązy mój metabolizm przypomina ślimaka ;( Żeby wrócić do moich 56 kg (teraz 62) musiałabym być ciągle na diecie bo za sam ruch nie wystarczy.

    OdpowiedzUsuń
  4. polecam : )! wyliminowanie zbóż na korzyść zbóż zmieni w Twoją wagę w wymarzoną ^^

    OdpowiedzUsuń