6 wrz 2013

Dieta paleo – chudnij jak jaskiniowiec




Wielokrotnie pisałam Wam o różnych dietach. Do tej pory omówiłam:Dieta słoiczkową, Dieta owocowa, Dieta Cambridge, Dieta Kopenhaska, Dieta Raw-food .Tak jak mogliście się przekonać, diety te nie przekonały mnie i większości z nich powiedziałam stanowcze nie. Według mnie ostatnią głupotą jest głodzić się na diecie słoiczkowej i spożywać same jedzenie dla niemowląt. Jeszcze gorzej oceniam dietę Cambridge, która stara się wszystko zaserwować w postaci sproszkowanej – zupę, drugie danie. Ani to przyjemne, ani zdrowe. Jednak im głębiej poznaję zasady diety paleo tym bardziej podobają mi się jej założenia. Może nie należy poddawać się jej całkowicie, ale część jej zasad warto byłoby wprowadzić do życia codziennego.


ZAŁOŻENIA DIETY

Założenia diety paleo są bardzo proste. Mamy odżywiać się i zachowywać jak jaskiniowcy. Oczywiście nie oznacza to, że powinniśmy wziąć dzidę do ręki i poszukać mamuta, którego można by upolować.
Jednak zalecane jest, abyśmy spożywali pokarmy w formie jak najmniej przetworzonej i wykluczyli ze swojego jadłospisu dania typu białe pieczywo, makarony, ryże, ziemniaki, nabiał. Czyli wszystko to, czego nie miał pod ręką człowiek żyjący w epoce kamienia. Spożywać za to w dużych ilościach możemy mięsa, warzywa, owoce. Taka dieta może nie jest doskonała, ale praktycznie wyklucza obecność węglowodanów prostych, które są odpowiedzialne za pojawienie się otyłości i innych chorób cywilizacyjnych.
Dodatkowo wracając do pogoni za mamutem, mamy wprowadzić w swoje życie jak najwięcej ruchu. Przecież jaskiniowcy nie mieli samochodów, którymi mogli się wszędzie przemieścić. Polegali oni tylko na pracy własnych mięśni. Zatem ruch jest jak najbardziej wskazany i zamiast leżeć przed telewizorem warto iść pospacerować, pobiegać czy też popływać.
TWÓRCA DIETY PALEO
Dietę tę wymyślił naukowiec dr Loren Cordain, który od 30-lat bada zwyczaje jaskiniowców. Jak sam podkreśla, dietę tą stworzyła sama natura. On jedynie stara się przypomnieć, że jeżeli byśmy postępowali zgodnie z tym, co ona nam daje, nie borykalibyśmy się z tak wieloma schorzeniami.
Nasz organizm nie jest przystosowany do trawienia wszystkich substancji, jakie aktualnie mu dostarczamy. Nie radzi sobie z rozwojem technologii i coraz większym przetworzeniem pokarmów.
Jaskiniowcy nie byli otyli, nie mieli sadła, które uniemożliwiałoby im zdobycie pokarmów. Nie mogli pozwolić sobie jednak również na głodowanie, ponieważ brak energii równoznaczny był z mniejszą sprawnością.
Zatem wykluczył on w swojej diecie głodówki. Pokarm ma być dostarczany, ale w innej formie niż jest to modne obecnie.

ETAPY DIETY PALEO

Tu wymieniane są trzy zasadnicze fazy. Nie jest łatwo zrezygnować ze swoich nawyków i przejść z dnia na dzień na dietę paleo. Twórca tej diety doskonale zdawał sobie z tego sprawę, dlatego też przystępując do diety zaczyna się od fazy pierwszej, gdzie w ciągu tygodnia można pozwolić sobie na trzy posiłki, na jakie mamy ochotę. Jak często podkreślają osoby, które przystąpiły do tej diety faza pierwsza może trwać nawet rok czasu. Rezygnacja z nawyków nie jest procesem krótkotrwałym i prostym.
Kolejna faza druga pozwala na dwa posiłki dowolne w ciągu tygodnia i ostatnia trzecia jedynie na jeden posiłek.

EFEKTY DIETY PALEO

Tu wymieniana jest nie tylko znaczna utrata kilogramów. Średnio 6 kg na miesiąc, ale również lepsze samopoczucie, zanik wielu chorób cywilizacyjnych, większe libido, chęć do życia.
Nie ma, co się dziwić. Przecież im mniej żywności przetworzonej i więcej ruchu tym człowiek czuje się lepiej.

PRZYKŁADOWY JADŁOSPIS DIETY PALEO

Śniadanie

·         sałatka z jabłka, marchewki i ananasa 
·         2 jajka na miękko 
·         herbata lub kawa bezkofeinowa
 II śniadanie

·         sałatka z tuńczyka, pomidorów i cebuli ze szczypiorkiem
·         garść orzechów
·         woda mineralna
Obiadokolacja

·         surówka z dowolnych warzyw lub czysta zupa jarzynowa (bez ziemniaków!)
·         grillowana pierś indyka bez skóry
·         warzywa gotowane na parze: brokuły, cukinia, kalafior, szparagi (do wyboru)
·         brzoskwinia i mandarynki lub kiść winogron
·         woda z cytryną

Przekąski
Marchewka, seler, orzechy, owoce suszone

 PODSUMOWANIE

Posiłki na tej diecie wydają się smaczne, nie ma uczucia głodu i spożywa się dużo chudego mięsa. Jednak z jednej rzeczy nie mogłabym zrezygnować. Z nabiału, który tez jest surowo zakazany. Na dłuższą metę nie wyobrażam sobie życia bez serków wiejskich, jogurtów i sera żółtego. z ciekawostek dodam, że dietę tą stosowały Megan Fox, Demi Moore oraz Uma Thurman.







5 komentarzy:

  1. wow ja bym chyba nie dała rady. nie umiem żyć bez nabiału i ciemnych węgli..

    OdpowiedzUsuń
  2. Właśnie obecnie staram się ograniczyć nabiał,ale łatwo nie jest ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pierwsze słyszę z nazwy lecz ogólne zasady trochę już 'oklepane' także nie ma zaskoczenia. Nie dla mnie..

    Kilka pytań bez odpowiedzi, kilka pragnień i nadziei. Jak każdego obracającego się w sferze 'obsesja jedzenia'? A co ty sądzisz na ten temat? --> dzisiejsza-nadzieja.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. New Diet Taps into Pioneering Plan to Help Dieters LOSE 15 Pounds within Only 21 Days!

    OdpowiedzUsuń