31 lip 2013

Wrzody żołądka




Mieliście kiedyś ostry, nieprzyjemny, niezwykle dokuczliwy ból w okolicach żołądka tuż po zjedzeniu czegoś słodkiego lub po wypiciu kawy? Zdarzyło się Wam cierpieć z tego powodu tak często, że zrezygnowaliście samoistnie z tego, co go wywoływało. Zastanawialiście się zapewne, czy przyczyną tego typu dolegliwości nie są wrzody żołądka. Twoje podejrzenia mogły być słuszne, lecz aby je zweryfikować należy bliżej poznać przyczyny i objawy powstawania wrzodów żołądka.
 
CZYM SĄ WRZODY ŻOŁĄDKA

Wrzody żołądka to nic innego jak ubytek w ścianie żołądka. W zależności od rodzaju dolegliwości mogą mieć one charakter ostry lub przewlekły. Ostre szybko się goją, ponieważ powodują ubytki tylko w błonie śluzowej żołądka, przewlekłe zaś mają charakter nawracający. Doprowadzają do uszkodzenia nie tylko błony śluzowej, ale i mięśni, a przez to wyleczenie ich jest procesem długotrwałym.

Wrzody żołądka dotykają około 10% populacji. W równym stopniu kobiety jak i mężczyzn. Najczęściej występuje pomiędzy 25-55 rokiem życia.



CO WPŁYWA NA POWSTANIE WRZODÓW ŻOŁĄDKA

·         Stres,
·         Palenie papierosów,
·         Leki,
·         Niewłaściwa dieta,
·         Zakażenie bakterią Helicobacter pylori,

Wrzody żołądka występują od razu po posiłku. Wiele osób skarży się na dolegliwości bólowe po zjedzeniu:

·         Słodyczy,
·         Kawy,
·         Alkoholu,
·         Przypraw korzennych

  OBJAWY CHOROBOTWÓRCZE 
Ból, czasem bardzo silny występuje w całym nadbrzuszu. Typowymi objawami są ponadto zgagi, nudności, wymioty. Osoba chora często odczuwa ulgę po zwymiotowaniu treści żołądkowej, sama, zatem wymusza cofanie pokarmu. Pojawiają się zaparcia i biegunki występujące naprzemiennie. Nieprzyjemny posmak w ustach. Co ciekawe bóle spowodowane przez wrzody żołądka mogą mieć charakter sezonowy i zaostrzają się wiosną i jesienią.

 

WRZODY ŻOŁĄDKA A HELICOBACTER PYLORII

Udowodniono, że w znacznej mierze, za powstanie wrzodów żołądka odpowiada bakteria Helicobacter pylori, którą zarazić można się podczas zwykłego pocałunku. Jest ona w stanie przeżyć w ekstremalnych warunkach, jakie występują w żołądku i powodować zapalenie błony śluzowej żołądka.  Bakterię tą stwierdzono u 80% osób chorych na wrzody żołądka. W celu jej wyeliminowania należy poddać się kuracji antybiotykowej.

JAK POZBYĆ SIĘ WRZODÓW ŻOŁĄDKA

Zmiana trybu życia oraz żywienia jest nieodłącznym elementem, który umożliwi pozbycie się wrzodów żołądka. W miarę możliwości należy unikać sytuacji stresujących. Jeżeli osoba chora jest na nie ciągle narażona zaleca się przyjmowanie środków uspokajających. Czasami też zdarza się, że lekarze, celem wyeliminowania nieodpowiedniego wpływu środowiska kładą osobę chorą w szpitalu, aby mogła ona odpocząć od natłoku problemów życia codziennego i w warunkach sprzyjających pozbyć się wrzodów żołądka.

Oprócz tego należy zmienić sposób żywienia. Unikać pokarmów typu – kawa, alkohol, mocna herbata, przypraw na bazie soli, kostek rosołowych, ostrych przypraw. Ważne jest również, aby posiłki spożywane były systematycznie, minimum pięć razy dziennie, nie powinny być one zbyt obfite i ilość tłuszczu nie powinna przekraczać 30%. Temperatura posiłków powinna być pokojowa – nie za niska, ani nie za wysoka.


Wrzody żołądka to choroba uciążliwa, nieleczone mogą stać się przyczyna dużo poważniejszych chorób. Jednak odpowiednia higiena życia eliminuje je w sposób nieodwracalny.


14 komentarzy:

  1. miałam kiedyś ( 10 lat temu koniec szkoły średniej ) robioną gastroskopię ponieważ były podejrzenia o wrzody, na tle stresu. Na szczęście ich nie było, ale miałam "ataki" żółci na żołądek :/

    OdpowiedzUsuń
  2. Kolejny skutek stresu,którego przecież jest coraz więcej..

    OdpowiedzUsuń
  3. U nas wrzody są "rodzinne" wszyscy mamy jak jeden mąż ;( taka widać nasza uroda genetycznie.

    OdpowiedzUsuń
  4. A ja dodam, że na "Helicobacter" polecają niektóre osoby pewien miód ;) ponoć pomaga osobiście stosowałam ale po prostu na żołądek :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Niestety, ale obecnie panujący tryb życia nie pomaga :(

    OdpowiedzUsuń
  6. Tutaj jest spis bardzo fajnych naturalnych preparatów na wrzody - http://www.naturala.pl/tag/189/jak_leczyc_wrzody

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja mam świetną wiadomość dla osób z podrażnionym żołądkiem, które jednocześnie nie mogą sobie wyobrazić życia bez kawy. Dzielę się z Wami swoim własnym odkryciem, którym jest kawa gentile. Chociaż jestem młodą osobą, od pewnego czasu doskwierały mi nieprzyjemne dolegliwości żołądkowe. Początkowo to bagatelizowałam, ale później czułam się się coraz gorzej. Do moich nawyków należała codzienna poranna kawa, a czasem jeszcze 2-3 dodatkowe. Kawę piłam zarówno dla pobudzenia, jak i dla smaku. Ale odkąd gorzej się czułam, musiałam zrezygnować z kawy, choć było bardzo ciężko. W zastępstwie piłam kawę zbożową i nawet udało mi się do niej przyzwyczaić i polubić. Pewnego jednak dnia odbywając niezobowiązującą rozmowę w aptece doradzono mi, abym skorzystała z kawy gentile. Jest to kawa, która nie podrażnia żołądka, a więc mogą ją pić osoby takie, jak ja. Piję ją już kilka miesięcy i czuję się bardzo dobrze, nieprzyjemnych dolegliwości brak! Można o niej poczytać tutaj: http://www.i-apteka.pl/product-pol-47363-BRISTOT-Gentile-kawa-przyjazna-dla-zoladka-250g.html. Myślę, że każdy powinien spróbować. Ja w każdym razie polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Będąc w 100% poprawnym trzeba doprecyzować, że wrzody tu ubytek BŁONY ŚLUZOWEJ żołądka. Jest to ważne, by nikt nie pomyślał, że ma w tym narządzie dziurę.

    Głównym objawem jest ból w nadbrzuszu pojawiający się szybko PO przyjęciu posiłku. Nudności i wymioty występują rzadziej. A zgaga i pozostałe symptomy raczej są wynikiem refluksu, który często towarzyszy lub wyprzedza powstanie wrzodów.

    Zapraszam też do siebie: www.thinkhealthypz.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Kurkuma wyleczyła mi wrzody żołądka nie pomagały mi żadne leki. Od roku zaczęłam jeść kurkumę, na czczo łyżeczkę kurkumy brałam popijając wodą, dodaję też kurkumę do każdej potrawy jaką gotuję i powiem szczerze moje zdrowie się poprawiło i to dużo. Jeszcze poszukam dobrych suplementów

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie masz co szukać i tak nie znajdziesz , no chyba że mieszkasz w Ameryce Północnej , tam znajdziesz na pewno dobry suplement . Większość naszych polskich nie przyswaja się prawidłowo, a czasami nawet w ogóle, więc dlaczego niektóre tabletki kosztują tak drogo.

      Usuń
    2. Przecież to nie możliwe, musi być jakiś produkt który jest naprawdę dobry.
      Fakt po tym jak troche poczytałam na temat przyswajania tych suplementów
      okazało się że suplement z kurkumą swansona, który brałama do tej pory jest kiepski , ale to nie znaczy że wszystkie takie są.

      Usuń
    3. Kurkuma w ogóle nie nadaje się do tego żeby być suplementem, skoro nie potrafią wyciągnąć pełni potencjału tak świetnej przyprawy .

      Usuń
  10. Nie sądzę by kurkuma jak i np. imbir mogły same w pełni wyleczyć wrzody żołądka bez lekarstw, chyba że w przypadku bardzo ścisłej diecie opartej o te składniki. Myślę że nawet to, mimo wszystko nie jest warte zachodu biorąc pod uwagę energię i czas jaki trzeba temu poświęcić

    OdpowiedzUsuń