26 kwi 2013

Boli głowa




Ile razy w ciągu miesiąca dopada Was ból głowy? Budzicie się z jedna myślą - ależ boli mnie głowa. Ból wywołuje dyskomfort, utrudnia procesy myślowe, wpływa na znaczne pogorszenie samopoczucia.

Aż 80-90% osób deklaruje, że w ciągu roku odczuwa przynajmniej kilkanaście razy bóle głowy. Z tego 20% mężczyzn i 45% kobiet ma ból głowy minimum raz w tygodniu. Tylko 10-15% w celu zlikwidowania bólu głowy udaje się do lekarza.


Można by wręcz powiedzieć, ze ból ten towarzyszył nam od zawsze i po części przyzwyczailiśmy się do niego. Jak wiadomo, już małe dzieci mogą odczuwać bóle głowy. Zatem nie czujemy potrzeby, aby z tego rodzaju bólem udać się do lekarza. I dopiero, gdy pojawią się bóle tak silne, że uniemożliwiają normalnie funkcjonowanie łamiemy zasadę i stajemy w kolejce przed gabinetem.

Osobiście pamiętam doskonale okres, gdy ból głowy dopadał mnie, co najmniej jeden – dwa razy w tygodniu. Miałam wtedy bardzo stresująca pracę i odbijało się to na moim samopoczuciu. Tabletki, masaże, nic nie pomagało. Rozwiązanie było jedno – rzucić pracę. I tak zrobiłam. Było to zajęcie zupełnie niepasujące do mnie, które wywoływało dużo negatywnych myśli. Teraz mogę sobie tylko gratulować tej decyzji. Czuje się najzwyczajniej w świecie lepiej, gdy mam inne zajęcie.

Ale jak się okazuje, ból, bólowi nierówny. Można wyodrębnić aż cztery różne rodzaje bólu głowy:

1.    Migrena,

2.    Napięciowy ból głowy,

3.    Napadowy ból głowy

4.    Bóle objawowe

Migrena jeden z najbardziej dokuczliwych bólów głowy. Objawia się mroczkami przed oczami, światłowstrętem, wymiotami. Trwa od 24-72 godzin. Co ciekawe, jeżeli pojawi się już we wczesnej młodości to trwać będzie przez całe życie.

Drugi rodzaj bólu głowy - napięciowy dotyka w dużym stopniu osoby bardzo młode poniżej 20 roku życia. Często wpływ na pojawienie się bólu głowy ma nasz aktualny stan emocjonalny. Ból nie trwa długo, maksymalnie 12 godzin. Najłatwiej pozbyć się go poprzez zastosowanie środków przeciwbólowych w połączeniu z kofeiną. Kiedyś czytałam bardzo ciekawy artykuł naukowy, w którym zbadano, że połknięcie leku przeciwbólowego tuż po pojawieniu się objawów bólu głowy daje dużo lepsze rezultaty, niż gdy tabletki będziemy przyjmować, gdy ból ten nasili się. Nie ma z tego wynika, co czekać, aż samo przejdzie. Lepiej jak najszybciej przeciwdziałać.

Napadowe bóle głowy. Jeden z najsilniejszych bólów głowy, głownie występujący u populacji po 50 roku życia. Trwa on krótko, bo od 15 -180 minut, jednak jest tak silny, że ognisko bólu promieniuje do skroni, nosa. Ból pojawia się nagle, bez wcześniejszej zapowiedzi. Towarzyszy mu łzawienie, wyciek z nosa.

Ostatni rodzaj bólu głowy – objawowy dotyczy tak naprawdę szerokiego spektra osób. Mogą być wynikiem urazu jak i nowotworu. Jak sama nazwa wskazuje ból jest objawem innej choroby, która rozprzestrzenia się w naszym organizmie. Często trudno odróżnić go od bólu napadowego, czy napięciowego. Jednak chorobie towarzyszą również inne dolegliwości, a ból głowy jest jedną z nich.

A Wy jak często męczycie się z bólami głowy? 

W kolejnych postach sposoby na radzenie sobie z bólem głowy – od farmakologicznych po masaże i kąpiele, a na zmianie pracy kończąc.:)





8 komentarzy:

  1. Ja miewam zarówno zwykłe bóle głowy, niespowodowane żadnym stanem emocjonalnym, jak i migreny. 3 dni temu mnie dorwała migrena i dopiero dochodzę do siebie.A bóle głowy dokuczają mi dość często - reaguję nawet na zmianę pogody:(

    OdpowiedzUsuń
  2. ja mam często takie "napady", gdzie ból występuje dzień w dzień przez tydzień, czy dwa, czasem jest silny, czasem to tylko ćmienie, są okresy, gdzie częstotliwość się nasila i występują do tego różne objawy poboczne, anizokoria, mroczki, zawroty głowy, ale byłam u neurologa i w sumie do tej pory nic ciekawego się nie dowiedziałam, taki plus, że od razu dał mi skierowanie na tomograf i na szczęście czysto

    OdpowiedzUsuń
  3. Niestety bóle głowy to moja najczęstsza dolegliwość...

    OdpowiedzUsuń
  4. mnie najczęściej dopada ból głowy spowodowany hałasem, pracuję w przedszkolu i mieszanka płaczu i krzyku bywa dla mojej głowy pioronująca ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja na szczęście nie mam problemów z bólem głowy, rzadko mnie to dotyka. Pewnie duży w tym udział, że codziennie chodzę na piechotę do szkoły 4 km w jedną stronę, później powrót, więc dotleniam się. :) Bo kiedy brakuje mi dotlenienia, odczuwam bóle. Niewielkie, ale są.

    Obserwuję, bo masz ciekawego bloga. Interesuje mnie kwestia zdrowego życia. :)

    glamdiva.pl

    OdpowiedzUsuń
  6. Ostatnio mój ztrowszy tryb życia jaki prowadzę czyli od ponad roku - przyczynił się w znacznej mierze do zaniku bólu głowy! W zasadzie boli mnie głowa tylko podczas miesiączki ale to wynik hormonalny tak to mam spokój :) Słodkie to zdjęcie z kokiem - zakochałam się!!!

    OdpowiedzUsuń
  7. Jeszcze kilka lat temu bardzo często bolała mnie głowa, było to najczęściej związane ze zmianą pogody. Obecnie głowa boli mnie bardzo rzadko. Nigdy nie próbowałam żadnych domowych sposobów na ból głowy, najczęściej brałam jakąś tabletkę przeciwbólową z apteki i ból ustępował :).

    OdpowiedzUsuń