19 mar 2013

Wysoki Cholesterol – przyczyny





Zbyt wysoki cholesterol w mniejszym stopniu dotyka osoby młode, jednak nasi rodzice i dziadkowie często po badaniach ogólnych wracają i mówią, że mają za wysoki cholesterol. Prawidłowy poziom cholesterolu wynosi 200 mg/dl, podwyższony 250 mg/dl. Powyżej tej wartości możemy mówić o wysokim poziomie cholesterolu.

Jak bardzo jest on groźny dla organizmu, nie muszę mówić? Złogi tłuszczu zatykają tętnice doprowadzając do udarów i zawałów serca. I choć aktualnie wielu młodych ludzi prowadzi zdrowy tryb życia, to ciężko jest im przekonać własnych rodziców do zmiany sposobu odżywiania i zwiększenia ruchu.


Wysoki cholesterol to nie wyrok. To alarm, że trzeba szybko zadziałać, aby organizm mógł Normanie funkcjonować. 

Poznajmy przyczyny wysokiego cholesterolu:

1.    Dieta – głównie zmniejszyć ilość spożywanych tłuszczów nasyconych. Znajdziesz ich dużo w produktach pochodzenia zwierzęcego - mięso, mleko, jaja; margarynach; słodyczach; produktach wysoko przetworzonych,

2.    Waga – spadek wagi zmniejszy poziom cholesterolu, szczególnie niebezpieczna dla organizmu jest otyłość brzuszna – jeżeli jesteś kobietą i masz powyżej 88 cm w tali, lub mężczyzna i masz ponad 102 cm w tali to czas na odchudzanie,

3.    Ruch – cholesterol lubi leżenie na kanapie, siedzenie w fotelu i oglądanie telewizji, nienawidzi za to aktywności fizycznej – chcesz obniżyć cholesterol – zacznij się ruszać. Nikt nie oczekuje, abyś przystąpił do maratonu, jednak spacery raz dziennie odmienią twoje samopoczucie,

4.    Wiek – z wiekiem poziom cholesterolu zwiększa się, jest to naturalne. Jednak wiek nie usprawiedliwia osiągnięcia górnej granicy normy,

5.    Ogólny stan zdrowia – wiele chorób może bezpośrednio oddziaływać na wysoki poziom cholesterolu. Są to min. Niedoczynność tarczycy, cukrzyca.

6.    Uwarunkowania genetyczne – tu niestety zależność jest prosta – jeżeli twoi bliscy cierpią na wysoki poziom cholesterolu to i Ty możesz oczekiwać, ze w przyszłości problem ten dosięgnie i Ciebie,

7.    Palenie papierosów – obniża znacznie poziom zdrowego cholesterolu. Czas najwyższy skończyć z nałogiem. Papierosy zabijają na wiele sposobów.



Na ile z wyżej wymienionych przyczyn możesz mieć wpływ? Aż na 4 – możesz zmienić dietę, obniżyć wagę, więcej się ruszać i rzucić papierosy. Jeżeli liczysz się ze swoim ciałem porady te weźmiesz do serca.



7 komentarzy:

  1. Coraz częściej spotykam się z informacjami, że te normy cholesterolu są w Polsce znacznie niższe niż kilka lat temu i na zachodzie, a wszystko po to aby sprzedawac jak najwięcej leków na jego obniżenie. Takze radze każdemu o wnikliwe zbadanie tematu....

    OdpowiedzUsuń
  2. ---> Aga coż ty bredzisz? Normy sa uznawane przez WHO (WORLD health organisation) i zapewniam- są uniwersalne.

    Takie tezy jak Twoja szkodzą. Bardzo.
    Co więcej, w ramach ciekawostki, my uznajemy normy 200, 150 już powoli w Europie więc teza upadła.

    Studentka medycyny świeżo po egzaminie z zaburzeń cholesterolowych.

    OdpowiedzUsuń
  3. Droga studentko, zapoznaj się z książką np. Prof. dr hab. Waltera Hartenbach albo opinią dr hab. Adama Gąsiorowskiego.



    OdpowiedzUsuń
  4. Witam, bardzo fajny blog. Sporo ciekawych rzeczy:) Będę częściej zaglądać\ Obserwuję. Jeśli znajdziesz czas i chęci zapraszam do siebie, również do obserwacji, ja dopiero zaczynam pisać w podobnej tematycze. Pozdrawiam gorąco Elina

    OdpowiedzUsuń
  5. Pomóż swojemu sercu serdecznie zapraszam http://synergyproject.pl/

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeśli poszukujecie doskonałych porad dotyczących zdrowego serduszka, diety i ćwiczeń fizycznych, serdecznie polecam gramozycie.pl. Serwis ten odmienił mi życie!

    OdpowiedzUsuń
  7. New Diet Taps into Revolutionary Idea to Help Dieters Lose 15 Pounds within Just 21 Days!

    OdpowiedzUsuń