3 lis 2012

Dlaczego jestem gruba? Najczęstsze błędy.



1. Unikanie  tłuszczu  i  pieczywa
                       
Eliminuje się je z diety w przekonaniu, że tuczą.  Tymczasem  obydwa  produkty  są w  diecie  niezbędne.  Pieczywo  i  tłuszcz  to doskonałe  źródła  energii.  Chleb  obfituje w  łatwo przyswajalne węglowodany,  zawiera błonnik,  magnez,  witaminy  z  grupy B. Tłuszcz  bierze udział w produkcji hormonów, jest  nośnikiem  witaminy  A,  D  E,  K.


Złote rady:
           właściwy  dobór  pieczywa  i  tłuszczu,
           nie  przesadzanie  z  ich  ilością,
           zamiast  pszennego –  pieczywo  razowe,
           ograniczenie  spożycia  tłustych  serów, wędlin,  mięs,
           używanie  do  sałatek  oliwy.

2.  Wybieranie  produktów light

Brak  cukru,  słodzenie  aspartanem  nie jest  dobrym rozwiązaniem.  Niektóre produkty  light,  pozbawione  cukru,  mają sporo  tłuszczu  cukierniczego.  Wiele produktów  light  nie  zaspakaja  potrzeb organizmu –  po  ich  zjedzeniu  sięgamy  po kolejne  porcje.

Złote rady:
         jadać  „normalne  produkty”,  w  rozsądnych  ilościach,
         składnikiem  każdego  posiłku  powinny   być  warzywa –  mają  niewiele  kalorii   przy  dużej  objętości  i  sporo błonnika,
         nie  należy  przesadzać  ze  słodzikami,   bo    słodsze od zwykłego cukru,      (choć  znacznie mniej kaloryczne,  przyzwyczajają  organizm  do słodkich potraw).
                              
3.  Nieregularne  posiłki,  jedzenie  w  pośpiechu

Jest to dość powszechne zjawisko w środowisku pracoholików.  Zajęci  przez  cały  dzień  nie  mają czasu pomyśleć o obiedzie,  podjadają  na  business-lunchach,  zjadają „coś na mieście”  albo  zamawiają pizzę  do  biura.  Bywa  też  tak,  że  nie jedzą prawie przez cały dzień,  by  wieczorem  z  „wilczym apetytem”  rzucić  się  na  gigantyczną  kolację. Przy takim  trybie  życia  łatwo  o  nadwagę.  Zbyt  długie przerwy  między  posiłkami  powodują,  że organizm zaczyna  gromadzić  zapasy.

Złote rady:
         rano zawsze należy zjadać śniadanie,
         w  ciągu  dnia  należy  zjadać  zdrowe przekąski:  sałatki,  jogurty, banany, chrupkie pieczywo, suszone  owoce,  ziarna,
         główny ciepły posiłek  (obiad, obiadokolacja)  należy  zjadać  o tej samej  porze, nie później 

4.  Upodobanie  do  słodzonych  napojów

Mają  one  więcej  kalorii,  niż  nam  się wydaje. Odkładają  się  na  biodrach,  zwłaszcza latem, kiedy pijemy  sporo  rozmaitych gazowanych, słodzonych napojów,  a  także piwa. Słodzona  herbata,  kawa  z cukrem i  śmietanką, to  też  dodatkowe  kalorie.  Tylko dwie  kawy  ze śmietanką, to dodatkowa porcja 160 kcal! niż  na  trzy godziny przed  snem.
Kolorowe  napoje gazowane typu Cola  oprócz cukru, barwników i  konserwantów,  kofeiny,  zawierają  kwas ortofosforowy, który  utrudnia  przyswajanie składników mineralnych z pokarmu (głównie: Ca, Mg, Fe).
Prowadzi to, m.in. do osteoporozy,  już nawet  u  młodych osób.

Złote rady:
            należy unikać słodzenia kawy i herbaty,
            soki  owocowe  należy pić  rozcieńczone wodą,
            pamiętać należy, że najlepiej  gasi pragnienie  niegazowana  woda mineralna.




4 komentarze:

  1. Grzeszę w punkcie trzecim i czwartym, bo jak pić kawę bez słodzenia??

    OdpowiedzUsuń
  2. Te kocie obrazki tak mnie rozwaliły, że zapomniałam o czym chciałam napisać ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. niby człowiek to wie, ale jak przychodzi co do czego, to zawsze jakieś grzeszki popełnia... ja mam problem z regularnością posiłków, przez pracę właśnie .. :/
    te kocie obrazki świetne!

    OdpowiedzUsuń
  4. Odchudzenie się to proces, który wymaga odpowiedniego przygotowania, cierpliwości i racjonalnego postępowania w zakresie doboru produktów oraz ich ilości. Nasz organizm potrzebuje pokarmu jako źródła energii dla wielu procesów, dlatego szkodliwe dla zdrowia diety restrykcyjne typu 1000kcal, czy jednoskładnikowe, mogą kończyć się poważnymi komplikacjami i efektem jojo. Dbajmy o swoje zdrowie- zapraszamy do konsultacji dietetycznych na www.dietlife.pl

    OdpowiedzUsuń