4 paź 2012

Słodycze i dieta


Słodycze nie idą w parze z dieta. To one są powodem, dla którego najczęściej rezygnujemy z diety. Pomimo tego, że trwaliśmy w niej wiele dni, a czasami tygodni. 




Skąd bierze się ta niepohamowana chęć na zjedzenie czegoś słodkiego. Podczas zjadania słodyczy odczuwamy dużą przyjemność, mało tego przyzwyczajamy nasz organizm do codziennej dawki pustych węglowodanów. I nie ma się, co dziwić. Słodki smak towarzysz nam już od urodzenia. Tak właśnie smakuje mleko matki. To, dlatego małe dzieci uwielbiają słodycze, a stronią od smaków, które do tej pory nie znały np. warzyw.



Jednakże z niepohamowaną chęć na słodycze można walczyć. Z przeprowadzonych badań wynika, że chrom hamuje apetyt na słodycze.


Chrom to pierwiastek, który pośrednio zapobiega otyłości. Jego działanie polega na ograniczeniu wchłaniania tłuszczów. Jest on odpowiedzialny za prawidłowe funkcjonowanie gospodarki lipidowej i węglowodanowej.


Chrom nie magazynuje się w organizmie. O jego niedoborze mogą wskazywać następujące dolegliwości – biegunka, przemęczenie, trudności z koncentracją, nadwaga, częste oddawanie moczu, wzmożony apetyt na słodycze. Niedobór chromu jest szkodliwy, ponieważ niesie ze sobą ryzyko cukrzycy i miażdżycy tętnic.


W zbilansowanej diecie znajduje się dużo produktów, które są bogate w chrom. To przede wszystkim pełnoziarniste pieczywo, jabłka, ser żółty, sok pomarańczowy.


Oczywiście na rynku dostępne są również tabletki zawierające chrom. Wiele z nich to środki odchudzające. Jednak przed zakupem zwróćmy uwagę na zawartość chromu. Tak samo jak niedobór jest szkodliwy, tak i przyjmowanie zbyt dużej ilości chromu nie jest dobre dla naszego organizmu. Bezpieczna dzienna dawka to 200 mcg. Zbyt wysoka porcja może doprowadzić do powstania zmian na skórze i błonach śluzowych, uszkodzenia wątroby, owrzodzenia żołądka.


Zanim sięgniemy jednak po chrom celem ograniczenia chęci spożywania słodyczy zdajmy sobie sprawę, ze pierwiastek ten na każdego działa inaczej. I pomimo wprowadzenia go do naszej diety chęć na słodycze może wcale nie zniknąć.


W takich wypadkach pozostaje tylko samozaparcie w diecie.


4 komentarze:

  1. słodycze to faktycznie problem... ja poradziłam sobie zastępując słodycze owocami i sorbetami z Grycana ;) są pyszne, niskokaloryczne i mają mnóstwo pysznych smaków!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. oh tak slodycze to najgorszy problem z calej diety. wlasnie staram sie przez tydzien ich nie jesc i jestem na dobrej drodze. a chrom bralam i niestety tak jak mialam apetyt na slodkosci tak i przy braniu jego dalej byl..

    OdpowiedzUsuń
  3. Z tym chromem to nie wiedziałem. Nie jestem zwolennikiem łykania witaminowych i mikroelementowych tabletek, więc wolę te naturalne źródła. Tylko ten ser żółty - tłusty jak diabli.

    OdpowiedzUsuń
  4. New Diet Taps into Pioneering Plan to Help Dieters Lose 23 Pounds in Just 21 Days!

    OdpowiedzUsuń