15 paź 2012

Bezsenność – jak sobie z nią radzić?


Bezsenność jest jedną z bardziej uciążliwych dolegliwości. To z jej powodu spora część ludzi nie może prawidłowo funkcjonować w ciągu dnia. Nieprzespana jedna noc to nie to samo, co ciągłe problemy ze snem. Przyczyny bezsenności mogą być różne. U wielu osób brak snu wywołany jest stresem, u innych wpływają na to problemy ze zdrowiem. Wiele osób nie wysypia się, ponieważ nie ma ku temu warunków.


Jeżeli ty również cierpisz na bezsenność i masz już dość przewracania się z boku na bok to czas najwyższy wprowadzić doktryny, które umożliwią ci spokojny sen.


USTAL HARMONOGRAM SNU

Postaraj się każdego dnia kłaść się spać i wstawać o tej samej porze. Nawet w weekendy. Twój organizm potrzebuje monotonii, aby się wyciszyć i móc skorzystać z dobrodziejstwa snu.

Jeżeli jednak położysz się do łóżka i po około 20 minutach nie będziesz czułą nadchodzącego snu wstań i zrób coś relaksującego. Wypij kubek gorącej herbaty, posłuchaj relaksującej muzyki, przeczytaj kilka stron książki.

ZWRACAJ UWAGĘ NA TO CO JESZ I PIJESZ PRZED SNEM

I nie chodzi tu tylko o to, aby nie objadać się przed snem. Ważne jest również, aby nie być głodnym idąc do łóżka.

Ogranicz ilość wypijanych napoi, aby snu nie przerywały potrzeby fizjologiczne. Unikaj również alkoholu, ponieważ o ile na początek pomaga zasnąć, to potem jest przyczyną wybudzania się.

STWÓRZ RYTUAŁ ZASYPIANIA

Można to nazwać powrotem w okres niemowlęcy. Mój synek ma cały rytuał zasypiania. To te czynności powtarzające się każdego dnia wyciszają go i uświadamiają mu, że nadeszła pora snu. Dla ciebie rytuałem może stać się gorąca kąpiel przy świecach, słuchanie ulubionego wykonawcy przy przygaszonym świetle. Odradzam telewizje. Tuż przed snem jest w stanie znacznie podnieść nam poziom adrenaliny. Jeżeli nie chcesz jednak z niej rezygnować wybierzmy spokojny program.



WYGODA

Dostosuj pomieszczenie, w którym śpisz do potrzeb spokojnego snu. Jakie musi być? Ciche, ciemne i nieprzegrzane. Optymalna temperatura w sypialni wynosić powinna 18-20ºC. Ponadto, jeżeli nie jesteś w stanie wyciszyć pomieszczenia kup sobie zatyczki do uszu. U mnie doskonale sprawdziły się, gdy leżałam w szpitalu.

Ważne jest również, aby pomieszczenie było ciemne. Warto zainwestować w rolety.

DRZEMKI

Nie musisz rezygnować z drzemek w ciągu dnia. Szczególnie, jeżeli pozwalają ci się zregenerować. Jednakże nie pozwól, aby drzemka trwałą więcej niż 30 minut. Nie może odbywać się ona w porze wieczornej.

ZACZNIJ ĆWICZYĆ

Jak widać aktywność fizyczna dobra jest na wszystko. Sama zresztą po sobie widzę, że wystarczy krótki 30 minutowy trening w godzinach wieczornych, aby mieć spokojny sen przez całą noc. Zmęczony organizm żąda odpoczynku, zatem wystarczy przyłożyć głowę do poduszki, aby zasnąć.

WALCZ ZE STRESEM

To masa piętrzących się problemów może być przyczyna zaburzeń w zasypianiu. Jeżeli jesteś w stanie postaraj się zorganizować wszystko przed położeniem się spać, aby leżąc w łóżku nie mieć natłoku myśli. Jeżeli nie jesteś w stanie odłóż problemy na jutro.

Bo jak mówiła Scarlett O’Hara z „Przeminęło z wiatrem”

„Nie mogę już o tym teraz myśleć. Jeśli choć przez chwilę jeszcze będę się nad tym zastanawiać to zwariuję. Pomyślę o tym jutro.”






1 komentarz:

  1. Coś w sam raz dla mnie... Ech, ale nawet te wyżej opisane sposoby na mnie nie działają.

    OdpowiedzUsuń