17 lip 2012

Sól nasz przyjaciel i wróg


Sól ma dwojaki wpływ na nasze zdrowie, z jednej strony jest niezbędna do funkcjonowania naszego organizmu, z drugiej nie bez powodu określana jest mianem „białej śmierci”.


Sól dostarcza nam bardzo ważnego pierwiastka sodu. Sód zaś jest odpowiedzialny za utrzymanie homeostazy kwasowo-zasadowej organizmu, chroni przed odwodnieniem, odpowiada za transport substancji odżywczych. 

Nadmiar sodu ma jednak bardzo negatywne skutki zdrowotne. Powoduje nadciśnienie, może doprowadzić do udaru mózgu oraz raka żołądka. 

Wydawałoby się, że aby uniknąć tych chorób należy tylko przestać tyle solić. Jednak nie jest to tak proste jak mogłoby się wydawać.

Z jednej strony większość z nas uwielbia słone przekąski typu paluszki, chipsy, popcorn. Z drugiej rezygnacja z tych produktów żywnościowych nie doprowadzi do natychmiastowego obniżenia ciśnienia, ponieważ sól otacza nas ze wszystkich stron.


Bogate w sól są produkty takie jak wędliny, przetwory mięsne, ryby wędzone, sery, konserwy, płatki kukurydziane. Nie dużo mniej soli zawierają również ogórki kiszone, ketchup, musztarda, pizza.

Sól możemy znaleźć ponadto w mleku, kefirach, jogurtach owocowych, owocach suszonych, koncentracie pomidorowym.

Najwięcej sodu dostarczane jest do naszego organizmu nie za sprawą dosalania potraw na talerzu, ale za sprawą spożywania żywności wysokoprzetworzonej. 

Sól, jako tania i doskonała substancja utrwalająca dodawana jest praktycznie do wszystkiego. 

Doprowadza to do tego, że w Polsce średnie spożycie soli na osobę wynosi 18g/ dobę. Ilość ta powinna być trzykrotnie mniejsza.



Co należy, zatem zrobić, aby obniżyć ilość spożywanej soli?

-        Gotując ryż, ziemniaki, makaron dodawaj o połowę mniej soli niż do tej pory,
-        Unikaj warzyw z puszki, kupuj najlepiej świeże, a jeżeli nie masz takiej możliwości to mrożone. Warzywa z puszki mogą zawierać nawet 10 razy więcej soli. Częściowo można usunąć sól płucząc warzywa z puszki przed podaniem.
-        Przyprawiaj potrawy ziołami, unikaj stosowania gotowych przypraw np. do kurczaka, flaków, bigosu, ziemniaków.
-        Podczas obiadu nie stawiaj solniczki na stole, dzięki temu unikniesz sytuacji, ze będziesz miała ochotę dosolić potrawę,
-        Zwracaj uwagę na etykiety produktów i kupuj te, na których widnieje informacja „o obniżonej zawartości sodu”,
-        Zrezygnuj z jedzenia gotowych dań – typu zupy instant, dania błyskawiczne,
-        Unikaj spożywania zbyt często płatków śniadaniowych, lepszą alternatywą są płatki owsiane.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz