16 lip 2012

Dieta a śniadanie, obiad, kolacja


Przystępując do odchudzania zdajemy sobie sprawę, że dieta równa się zmianie nawyków żywieniowych. Jednakże bardzo często nie wiemy jak mają wyglądać te zdrowe nawyki żywieniowe. Brak nam wiedzy, a informacje, jakie kiedyś obiły nam się o uszy są bardzo szczątkowe. 

Podstawa to odpowiednie zaplanowanie posiłków, zarówno pod względem kalorycznym jak i odżywczym. Organizm jest w stanie zmagazynować tylko nieliczne substancje pokarmowe, pozostałe z nich muszą być systematycznie do niego dostarczane.


Ile posiłków w ciągu dnia należy spożywać?

Jeżeli nie pracujesz fizycznie, nie jesteś w ciąży to generalnie powinnaś dostarczać swojemu organizmowi paliwa, co 4 godziny. Dziennie powinno się spożywać od 4 do 5 posiłków, nie mniej jednak niż 3 posiłki. Zbyt duże przerwy pomiędzy posiłkami lub też pomijanie któregokolwiek z nich nie wpływa na obniżenie wagi, a wręcz przeciwnie może doprowadzić do otyłości i chorób serca.

Śniadanie

Stare przysłowie mówi – „Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, kolacje oddaj wrogowi”.
Nie bez powodu śniadanie wymienione zostaje w nim, jako najważniejszy posiłek dnia. Organizm po okresie nocnego przegłodzenia potrzebuje dużo energii. Pomijanie śniadania powoduje wiele negatywnych konsekwencji min. obniżenie koncentracji, ospałość, brak wydajności w pracy. 


Pierwsze śniadanie powinno pokrywać od 30-35% ogólnego spożycia kalorii w ciągu dnia. Jeżeli rano nie masz czasu na przygotowywanie śniadania skup się na produktach niewymagających dłuższej obróbki kulinarnej – kanapce z pastą rybną lub twarożkiem, jajecznicy, zupie mlecznej. Do kanapki warto dodać pomidor lub sałatę, ponieważ podczas pierwszego śniadania obowiązkowo powinniśmy zjeść jakieś warzywo.
Drugie śniadanie ma na celu zregenerowanie naszych sił. Przeważnie zjadamy je w szkole albo pracy, dlatego powinno składać się z produktów stosunkowo trwałych. Doskonałą propozycją jest jogurt, kefir, maślanka i do tego owoc. Takie śniadanie jest o wiele zdrowsze niż batonik i kawa.

Obiad

Obiad powinien dostarczać podobną liczbę kalorii, co pierwsze śniadanie. Ważne, aby znalazło się w nim pełnowartościowe białko (chude mięso, ryba) oraz surówka z warzyw. Sycące mogą być również zupy, jednak należy pamiętać, aby ich nie zagęszczać – śmietaną i mąką, bo taki wywar robi się dużo bardziej kaloryczny. 


Na deser doskonałym rozwiązaniem jest galaretka owocowa lub koktajl mleczny. Aby usprawnić trawienie warto wypić pól godziny przed posiłkiem szklankę wody mineralnej, zaś po posiłku zieloną herbatę.

Podwieczorek

Nie jest konieczny. Jeżeli jednak mamy ochotę coś przekąsić warto sięgnąć po kaszę manną, fasolkę szparagową, arbuza.

Kolacja

Powinna być zjadana, co najmniej 2-3 godziny przed snem. Na noc nie należy objadać się potrawami ciężkostrawnymi. Nie powinniśmy jeść również zbyt obficie. 


Dobrym rozwiązaniem są różnego rodzaju zapiekanki warzywne, risotta. Przed snem możemy skusić się na szklankę kakao, które ułatwi nam zaśniecie.

3 komentarze:

  1. Ja stosuję dietę strukturalną, która całkowicie zmieniła moje nawyki żywieniowe. Jest zdrowa, bezpieczna, a moje samopoczucie jeszcze nigdy nie było tak dobre. Ta dieta to samo zdrowie, swiadczą o tym produkty z jakich sie składa.

    OdpowiedzUsuń
  2. Z samego rana polecam: http://totalfreedom.pl/suplementy/power-cocktail-i-zacznij-zyc-pelnia-zycia/
    ten produkt lub ten: http://totalfreedom.pl/suplementy/activize-oxy-plus/


    Jeden z nich jest potrójnie opatentowany a drugi poczwórnie.
    Daja nam energie , jasność umysłu i ok 10% więcej tlenu w krwi. Najlepsze przed treningiem lub rano
    A ten produkt pozwala mi spac po 5-6 godzin po czym wstaje natychmist z łóżka . Ludzie bez tego produktu wstają przymyleni bez koncentracji i z innymi zaburzeniami. Produkt podwójnie opatentowany. Wchłanialność tych suplementów naturalnych wynosi 97-100% i trwa chwile co nie jest możliwe przy jedzeniu warzyw, ponieważ tu takze witaminy tłuszczowe są w kilka minut w krwi!
    A tu najlepszy sposób na idealny poziom glukozy, soli, zrównoważenie hormonów, energii, tlenu, oraz cholesterolu a także idalny metabolizm czyli np utratę zbędnej wagi , jedyny opatentowany na świecie program żywieniowy, zgłoszony też do Nagrody Nobla: http://totalfreedom.pl/suplementy/odnow-swoje-komorki-program-zywieniowy-cellreset/
    20 min przed 2 śniadaniem ten produkt jest najlepszy!: http://totalfreedom.pl/suplementy/fit-line-basics/

    OdpowiedzUsuń
  3. New Diet Taps into Innovative Plan to Help Dieters Lose 12-23 Pounds within Only 21 Days!

    OdpowiedzUsuń