14 lip 2012

Arbuz – niskokaloryczna przekąska


Będąc niedawno w sklepie zauważyłam, że cena arbuza jest coraz niższa. To bardzo dobra wiadomość, szczególnie dla osób, które są na diecie, ponieważ jest to jedna z nielicznych przekąsek, którą można jeść bez umiaru.


Pewnie niejedną osobę zaskoczy fakt, że arbuz nie jest owocem, a warzywem. Należy do rodziny dyniowatych i jego bliskim krewniakiem jest ogórek i cukinia. Arbuz pochodzi z Afryki Południowej. Dla tamtejszych mieszkańców jest niezastąpionym źródłem wody i składników mineralnych. 


Są różne odmiany arbuza – okrągłe, podłużne o miąższu czerwonym i żółtym. Wszystkie charakteryzują się jednym. Wysoką zawartością wody, która stanowi aż 90% ich masy. Arbuz składa się przede wszystkim z węglowodanów, oprócz tego zawiera niewielką ilość białka i tłuszczu. Węglowodany występują w formie bardzo łatwo przyswajalnej glukozy i sacharozy. Jest ponadto dobrym źródłem witaminy A, C i potasu

Jak dużo można jeść arbuza na diecie? 

Praktycznie bardzo dużo. Arbuz jest bardzo niskokaloryczny. 100 gramów dostarcza zaledwie 36 kcal. Zjedzenie jednak pół kilograma tego przysmaku daje tylko 100 kcal, dlaczego tak mało, skoro z prostej kalkulacji wynikałoby, że 180 kcal (500 gram x 36 kcal). Odpowiedz jest prosta, nie zjadamy skórki, a sam miąższ



Kiedy najlepiej jeść arbuza?

Przed lub po treningu, kiedy potrzebne są naszemu organizmowi łatwo przyswajalne węglowodany. Należ unikać go wieczorem, ponieważ uwalniana w wyniku jego zjedzenia insulina sprzyja zamianie węglowodanów w tkankę tłuszczową.

W Polsce najczęściej jadamy arbuza w formie surowej, jeżeli chcemy urozmaicić menu zróbmy sorbet arbuzowy. Jego wykonanie jest banalnie proste. Miąższ należy zmiksować i następnie zamrozić. Nic tak nie orzeźwia w upalne dni. Smacznego.


8 komentarzy:

  1. To mój ulubiony owoc!!

    OdpowiedzUsuń
  2. uwielbiam arbuza, dobrze schłodzonego <3

    OdpowiedzUsuń
  3. Trochę się będę czepiać:) Gram tak samo jak inne rzeczowniki ma liczbę mnogą:
    100 gramów, tak samo jak 100 samochodów, 100 arbuzów, a nie 100 arbuz.

    OdpowiedzUsuń
  4. Arbuzy są przepyszne, świetnie gaszą pragnienie, ale co do tego jedzenia bez ograniczeń to niestety się nie zgodzę. Arbuzy mają wysoki indeks IG, gwałtownie podnoszą poziom cukru w organizmie, co nie jest dobre bo po szybkim nasyceniu i uczuciu zaspokojenia, szybko przyjdzie ochota na kolejne kalorie. Na to muszą głównie uważać cukrzycy :)

    Ale arbuzy - pyyychotka
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. uwielbiam arbuzy a najlepszy jest z nich schłodzony koktajl mniaaam <3
    pozdr.,
    http://your-naturalhealth.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Genialny pomysł z tym sorbetem;) ale lato się już powoli kończy za to w następnym sezonie będę pamiętać o sorbecie! Uwielbiam arbuzy są przepyszne;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Co za bzdury w artykule. Myślałam że dla każdego jest oczywiste że wartości makro są podawane dla części jadalnej a więc arbuz to SAM CUKIER I TO PROSTY. Arbuz to prosta droga do otyłości.

    OdpowiedzUsuń