5 mar 2012

Walka z otyłością u dzieci i młodzieży


Problem otyłości u dzieci i młodzieży narasta. 
W Polsce, co szóste dziecko ma nadwagę. I choć nie przodujemy w statystykach jak Stany Zjednoczone, gdzie aż 25% dzieci cierpi na tą chorobę, to i tak, jako rodzice, powinniśmy podjąć walkę ze zbędnymi kilogramami u naszych dzieci.

 
Pamiętajmy przyczyny otyłości są różne, 
poczynając od czynników genetycznych, poprzez środowiskowe. Jednakże niezależnie od tego jak powstała otyłość skutki tej choroby są zatrważające.  Nadwaga wpływa na problemy zdrowotne dzieci i może doprowadzać do powstania chorób układu krążenia – nadciśnienie, miażdżyca, zaburzeń postawy, otłuszczenie narządów wewnętrznych. Dochodzą do tego problemy natury psychologicznej. Dziecko przez rówieśników traktowane jest, jako gorsze, ponieważ jest mniej sprawne i często może czuć się odrzucone przez środowisko. Jakakolwiek forma aktywności ruchowej wywołuje u niego stres oraz agresję związaną z niepodołaniem zadaniu.
Celem leczenia otyłości jest redukcja masy ciała przy jednoczesnym odpowiednim rozwoju fizycznym i psychologicznym dziecka. 
Najskuteczniejszą metodą jest wprowadzenie diety ubogo energetycznej. Innym słowem obniżenie liczby spożywanych kalorii, przy jednoczesnym dostarczeniu organizmowi dziecka wszystkich niezbędnych do rozwoju substancji odżywczych i mineralnych. Z diety wyeliminować należy słodkie napoje i ograniczyć ilość spożywanych tłuszczy. Jednocześnie zwiększyć spożycie warzyw i owoców bogatych w błonnik pokarmowy. Zmiany w diecie powinny następować stopniowo, aby nie zniechęcić dzieci do przyjmowania pokarmów.
Białko powinno pokrywać około 15-20% dobowego zapotrzebowania energetycznego. Musi się ono znaleźć się w każdym podstawowym posiłku. Doskonałym źródłem białka są chude wędliny, chude mięso, twaróg. W tego typu diecie ograniczamy spożycie tłuszczu zwierzęcego – smalcu, boczku, tłustego mięsa. Jednakże nie należy pomijać tłuszczu roślinnego, dlatego wskazane jest używanie w kuchni oleju z oliwek.  Ograniczyć należy również podaż energetyczną dostarczana z węglowodanów. Z diety wykluczamy słodycze. Jeżeli nawet nie podajemy dziecku żadnych słodkości pamiętajmy, że łatwo może je kupić w sklepikach szkolnych. Dobrym rozwiązaniem tego problemu jest szczera rozmowa z dzieckiem i uświadomienie mu, że słodycze bardziej mu szkodzą niż pomagają. Możemy też, jako zastępnik słodyczy przygotować dla dziecka ciasta z płatków owsianych i maki pełnoziarnistej, gdzie ilość dodanego cukru będzie naprawdę niewielka. Białe pieczywo możemy zastąpić pełnoziarnistym, makaron zwykły – razowym.
Postarajmy się również, aby nasze dziecko więcej czasu spędzało na świeżym powietrzu, mniej zaś przed komputerem.  
Nie wyrabiajmy w nim nawyku do „siedzącej pracy”. Zorganizujmy mu zajęcia pozaszkolne. Doskonałym rozwiązaniem byłoby zapisanie go na basen. Jeżeli nie ma jednak takiej możliwości to wykorzystajmy zbliżającą się wiosnę. Kupmy dziecku rolki, zabierajmy je na przejażdżki rowerowe. Pamiętajmy im dziecko będzie starsze, tym ciężej będzie mu pozbyć się zbędnych kilogramów. Warto, zatem walkę podjąć już dziś.

1 komentarz:

  1. New Diet Taps into Pioneering Plan to Help Dieters Get Rid Of 20 Pounds within Only 21 Days!

    OdpowiedzUsuń