1 mar 2012

Miażdżyca – wróg naszych rodziców i dziadków – część 2


Jak walczyć z miażdżycą?
Najważniejsze jest pokonanie nałogu nikotynowego. Rzucenie palenia to pierwszy czynnik jaki należy wyeliminować, kolejne to odpowiednia dieta i w tym poście skupimy się na tym, jak powinna ona wyglądać.
Celem stosowania diety jest obniżenie stężenia lipidów w surowicy krwi.
Podstawą diety jest zwiększenie spożycia nienasyconych kwasów tłuszczowych, które powinny zastąpić nasycone kwasy tłuszczowe. W praktyce poleca to na wyeliminowaniu z diety tłuszczów zwierzęcych – smalcu, boczku, tłustych wędlin, serów, skóry drobiowej, masła,
na rzecz spożywania większej ilości:
·         Oleju z oliwek,
·         Oleju rzepakowy,
·         Ryb morskich,
·         Margaryny
·         Chudego mięsa zwierzęcego – króliki, indyk, kurczak bez skóry, cielęcina
·         Chudych serów twarogowych, przetworów mlecznych,


Ponadto koniecznie należy zwiększyć ilość spożywanego błonnika pokarmowego. Dobrym jego źródłem są płatki owsiane. Błonnik pokarmowy ma właściwości wiązania kwasów tłuszczowych i zapobiega odkładaniu się ich w naczyniach krwionośnych. Oprócz błonnika ważne jest również spożywanie witamin : witamina C, B-karoten, witamina E, które mają właściwości antyoksydacyjne ( unieszkodliwiają wolne rodniki tlenowe odpowiedzialne za niszczenie naczyń krwionośnych).
Udowodniono, że spożywanie dziennie jednego grejpfruta obniża poziom  cholesterolu, zatem należy wprowadzić go do diety. Przeciwmiażdżycowe działanie wykazują również pomarańcze i mandarynki, zawierające dużo witaminy C.
Z naszych polskich warzyw nie należy stronić od cebuli i czosnku, które mają działanie przeciwkrzepnicze i obniżają ciśnienie krwi.
Jeżeli dodamy do tego systematyczne picie zielonej herbaty, która również ma właściwości antyoksydacyjne oraz spożywanie produktów mlecznych fermentowanych z żywymi szczepami bakterii, które asymilują cholesterol i tym samym zwiększają jego wydalanie, to stan naszych tętnic powinien znacznie się poprawić.
Ograniczyć należy jednak spożywanie soli kuchennej oraz glutaminianu sodu, z
e względu na to, że składniki te podnoszą ciśnienie krwi. Zatem eliminujemy z diety – słone przekąski typu chipsy, paluszki, krakersy oraz kostki rosołowe, sosjery.
Zmiany te nie są zatem tak drastyczne jak mogłoby się wydawać. Zamiana żeberek na pierś z kurczaka, czy smalcu na olej rzepakowy doprowadzi do usprawnienia naszego organizmu.
Ponadto spożywanie większej liczby owoców z witaminą C – grejpfrut, pomarańcze i mandarynki to sama przyjemność, nie rezygnujmy oczywiście również z naszych polskich, zdrowych jabłek.

2 komentarze:

  1. Co do zastąpienia masła margaryną- nie zgodzę się, że może to wyjść na zdrowie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. New Diet Taps into Revolutionary Plan to Help Dieters Get Rid Of 20 Pounds in Just 21 Days!

    OdpowiedzUsuń