29 lut 2012

Rozgrzewka – podstawa podstaw


W wielu postach dotyczących zdrowia, walki z chorobami podkreślałam jak ważna jest aktywność fizyczna. Jeśli naszym celem jest pozbycie się zbędnych kilogramów to bez aktywności fizycznej nie uda się, a nawet jeżeli schudniemy to nie będziemy zadowoleni z wyglądu naszego ciała, ponieważ bez ćwiczeń skóra stanie się wiotka i mało sprężysta. Aktywność fizyczna to podstawa, a żeby zacząć ćwiczenia należy się rozgrzać.

 
Dlaczego rozgrzewka jest tak ważna?
Odpowiedz na to pytanie nasuwa się sama, ponieważ jeżeli rozgrzejemy nasze ciało to wystąpienie urazów podczas treningu staje się dużo mniej prawdopodobne niż bez rozgrzewki. Rozgrzewka zalecana jest głównie osobom, które zaczynają swoją przygodę z siłownią. Ciała nie przystosowane do jakiegokolwiek wysiłku fizycznego musi nagle przestawić się na zupełnie inny tryb pracy. Nie będzie to łatwe, ale systematyczne ćwiczenia doprowadzą do zwiększenia naszej wydajności do takiego stopnia jakiego nigdy byśmy się po sobie nie spodziewali.
Jak rozgrzewka wpływa na nasz organizm?
Doprowadza do wzrostu temperatury naszego ciała, dzięki zwiększonemu przepływowi krwi do mięśni i serca. Doprowadza do lepszego dotlenienia komórek naszego ciała. Wpływa na poprawę przemiany materii. Ponadto nie należy zapominać, że to właśnie podczas rozgrzewki wyciszamy się i zapominamy o kłopotach dnia codziennego. Dzięki temu jesteśmy w stanie w większym stopniu skupić się na dalszym treningu. Kiedy nasz organizm jest rozluźniony i pobudzony.
Jak długo powinna trwać rozgrzewka?
Odpowiedź na to pytanie może być inna dla każdego z nas. Wszystko zależy od tego jak jesteśmy sprawni fizycznie. Osoby aktywne fizycznie szybciej się rozgrzeją. Dostrzegalnym czynnikiem, że nasze ciało się rozgrzało jest wydzielanie potu. Temperatura naszego ciała się podniosła, a organizm zaczął uruchamiać proces jej obniżenia. Rozgrzewka powinna trwać dłużej, jeżeli ćwiczymy rano, kiedy nasze ciało nie jest jeszcze pobudzone. Treningi popołudniowe i wieczorne nie wymagają tak długiej rozgrzewki ponieważ organizm pracuje już na wyższych obrotach.
Jakie ćwiczenia wykonywać podczas rozgrzewki?
Ćwiczenia aerobowe – bieg, step, skoki. Wszystko zależy od dostępnego sprzętu i naszej wyobraźni. Jeżeli ćwiczymy na siłowni spokojnie rozgrzejemy się na bieżni lub orbiteku. W warunkach domowych możemy użyć skakanki, tylko pamiętajmy żeby skakać w obuwiu sportowym. Dobrą rozgrzewką są również podskoki, skłony czyli jednym słowem wszystko co pobudzi nasz organizm do ćwiczeń.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz