16 sty 2012

Odchudzanie - cukier rafinowany – walka z nałogiem.


Dlaczego nie możemy jeść słodyczy w takiej ilości, jakiej chcielibyśmy – czyli non stop – przed śniadaniem, po śniadaniu, przed obiadem, po obiedzie. Wiemy ogólnie, że są one niezdrowe, ale nie zauważamy żadnych niekorzystnych objawów u siebie, więc dlaczego non stop się nimi nie upychać. 


Ewentualnie czasem zauważymy wzrost wagi – przeciętnie w okresie 2-3 lat o około 5-6 kg, ale przecież do tego można się przyzwyczaić. Pokochać swoje nowe ciało. Tak trudno jest się przecież odzwyczaić od czegoś słodkiego. I nic dziwnego, bo cukier zawarty w słodyczach uzależnia. Spożywanie cukru i następnie jego odstawienie wywołuje podobne objawy jak odstawienie narkotyków – zmęczenie, znużenie, nerwowość, bóle głowy. Warto jednak podjąć walkę z samym sobą i zmniejszyć ilość spożywanego cukru, bo nie oszukujmy się, całkowicie wykluczyć go z diety się niestety nie da.
Sprecyzujmy jeszcze jeden ważny fakt – walka z cukrem to nie walka z glukozą zawartą w miodzie czy winogronach, ani też fruktozą występującą w owocach. Walka z cukrem to walka z sacharozą, cukrem rafinowanym otrzymywanym przez człowieka z buraków i trzciny cukrowej. Zastanawiacie się, dlaczego cukier zawarty w miodzie jest nieszkodliwy, a sacharoza otrzymywana też z naturalnego surowca już tak? Odpowiedz na to pytanie jest prosta. Wszystkiemu winna jest technologia i rozwój. Sacharoza otrzymywana na drodze przemysłowej jest prawie idealnie czysta – nawet w 99% czyli w drodze obróbki i wyodrębnienia pozbawiona została wszystkich substancji mineralnych, witamin i włókien, których nasz organizm potrzebuje do jej strawienia.
Jak zatem zachowuje się nasz organizm podczas trawienia sacharozy? Codzienne spożywanie dużej ilości sacharozy powoduje zakwaszenia krwi. Organizm dążąc do homeostazy czyli równowagi kwasowo-zasadowej wykorzystuje do przemian metabolicznych pierwiastki zawarte w kościach, zębach. Próchnica pomimo powszechnie znanej opinii nie tworzy się dlatego, że zęby mają bezpośredni kontakt z cukrem, ale dlatego, że wapń zawarty w zębach staje się niezbędny do innych przemian metabolicznych i pobierany jest on z ich głębi.
Zęby to nie jedyny twór, który cierpi z powodu nadmiernego spożywania cukru. Równie mocno narażone są nasze organy wewnętrzne, tętnice. Śledząc przemiany metaboliczne zachodzące w naszym organizmie obserwujemy drogę, w trakcie której cukier zamieniony zostaje w kwasy tłuszczowe. Nadmiar kwasów tłuszczowych niepotrzebnych w naszym organizmie magazynowany jest w najmniej aktywnych miejscach naszego ciała tj. pośladkach, brzuchu, piersiach i biodrach. Stąd bierze się te 5-6 dodatkowych kilogramów wagi ciała, o których wspominałam na początku artykułu. Niestety to jednak nie jest koniec tej historii, ponieważ gdy w/w części ciała zostają wypełnione kwasem tłuszczowym zaczyna się on odkładać w tętnicach i żyłach powodując zatamowanie przepływu krwi.
Zatem zastanówmy się, czy warto czasami nie sięgać po następną paczkę ciastek, czy też następną tabliczkę czekolady podczas spotkania z przyjaciółmi.  Nagródźmy nasz organizm za ciężką walkę z naszymi nałogami i na spotkaniach zamiast samych słodyczy podajmy również zdrowe przekąski – typu owoce świeże lub suszone. Będzie to stanowiło miłą i smaczna odmianę od codzienności, nie tylko dla nas, ale i dla naszych gości.

1 komentarz:

  1. New Diet Taps into Pioneering Plan to Help Dieters Lose 15 Pounds in Just 21 Days!

    OdpowiedzUsuń