13 sty 2012

Jak jeść? Pierwsza zasada - kiedy jemy nie pijemy.


Ta zasada powinna towarzyszyć nam przy każdym posiłku. Kto z nas nie zaparza porannej kawy lub herbaty do śniadania, nie podaje słodkich soków do obiadu. Ten błąd popełniają prawie wszyscy i tylko nieliczne osoby wiedzą, że szkodzą sobie oraz swojej rodzinie.  Nawyk popijania podczas spożywania pokarmów powoduje powstanie wzdęć, gazów i owrzodzenia układu pokarmowego.  


Woda, która dostaje się wraz z jedzeniem do żołądka doprowadza do rozpuszczenia soków żołądkowych i tym samym zakłóca procesy trawienia. Jeżeli jedzony przez nas pokarm wydaje nam się suchy żujmy go dłużej. Dzięki temu nasz organizm wyprodukuje większą ilość śliny i dokładniej rozdrobni pokarm ułatwiając tym samym jego połknięcie.

Kiedy zatem należy pić? Najkorzystniej jest wypijać szklankę wody 15-20 minut przed jedzeniem, dzięki czemu nie będziemy spragnieni po jedzeniu. Zatem nauczymy się pić podczas przygotowywania posiłków, a nie w trakcie ich jedzenia. Jeżeli zdarzy się, że będziemy odczuwać suchość w ustach po śniadaniu lub obiedzie to zjedzmy jabłko, które ukoi nasze pragnienie i zapewni prawidłowy proces trawienia. Napoje dozwolone są godzinę po posiłku. Drobna zmiana naszych nawyków żywieniowych doprowadzi do lepszego trawienia pokarmów, a co za tym idzie pomoże zwalczyć wiele dolegliwości układu pokarmowego. Ponadto wpłynie na zmniejszenie masy ciała, ponieważ szybciej będziemy odczuwać sytość po posiłku i większy przypływ energii, a odruchy związane z szukaniem słodkich przekąsek po posiłku znikną.






4 komentarze:

  1. a jak to w takim razie jest z piciem wody mineralnej (gaz/niegaz)? rozumie, ze kawe czy herbate slodzimy, soki z kartonu/napoje tez sa dosladzane. czy ta zasada tyczy sie picia jako takiego w ogole?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. Nieważne co pijesz, liczy się to, że pijesz w trakcie posiłku. Chodzi właśnie o te wzdęcia (kiedy się pije, niezauważalnie połyka się też powietrze) i utrudnione trawienie. Ja miałam duży problem ze wzdęciami, gdzieś od pół roku nie piję nic do posiłków i jest lepiej. Nie powiem, że w ogóle się nie zdarzają, ale dużo rzadziej.

      Usuń
  2. "odruchy związane z szukaniem słodkich przekąsek po posiłku znikną" - czy mógłbyś/mogłabyś wyjaśnić, jak to niby działa? A w każdym razie jak powinno, bo u mnie nie działa ;)
    pozdrawiam, Marta

    OdpowiedzUsuń
  3. Mnie ciekawi jak to wygląda z zupami, bo w zupie jest dużo wody czyli zupy są złe ?

    OdpowiedzUsuń